maandag 8 april 2013

Tabletgebruik onder kinderen tot 7 jaar fors toegenomen


Tabletgebruik onder kinderen tot 7 jaar fors toegenomen

Ouders positief over mediagebruik

Het merendeel van de ouders is positief over mediagebruik van hun kinderen. Ze zeggen dat het goed is voor de ontwikkeling van hun kind en voor later op school. Vooral educatieve spelletjes, geheugenspelletjes en filmpjes zijn populair. Vaders vinden het zelf belangrijker dan moeders om samen met hun ukkies op digitale media te spelen.

Onderzoeksresultaten

Enkele opvallende onderzoeksresultaten op een rij:
  • 0 tot en met 3-jarigen maken gemiddeld 15 minuten per dag gebruik van de tablet, 4 tot en met 7-jarigen brengen gemiddeld 19 minuten per dag door op de tablet.
  • 39% van de ondervraagde ouders zet media in als rustmoment voor zichzelf of tegen verveling van het kind (37%).
  • 46% van de moeders en 40% van de vaders hebben liever dat hun kind met iets anders bezig is dan met digitale media. Vooral moeders geven de voorkeur aan gewoon speelgoed boven digitale media. Vaders hebben er minder problemen mee.
  • Ruim 1 op de 3 kinderen speelt vaak met een smartphone als die in het gezin aanwezig is. Dit geldt zowel voor de jongste ukkies als voor de kleuters.
  • 2 op de 3 peuters weet al precies wat ze moeten doen om geluidjes of bewegingen op het scherm van de tablet te krijgen.
  • 4 op de 10 tweejarigen weet al hoe ze een computer moeten opstarten of afsluiten of hoe ze met een mobiele telefoon moeten bellen.

Overzicht van educatieve apps en sites

Het toenemend tabletgebruik door jonge kinderen en de wildgroei aan educatieve apps en sites zorgen ervoor dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Mijn Kind Online en Kennisnet hebben daarom de gids 104 leerzame apps en sites uitgebracht. De nieuwe gids zet de beste leerzame apps en sites voor leerlingen van 2 tot 8 jaar op een rij.

Media Ukkie Dagen 2013

Het rapport “Iene Miene Media 2013 is vandaag gepresenteerd bij de start van de Media Ukkie Dagen. De Media Ukkie Dagen is een jaarlijkse campagne van Mediawijzer.net die zich richt zich op de mediaopvoeding van peuters en kleuters. Deze dagen worden dit jaar voor de tweede keer gehouden en duren van 8 t/m 17 april. Remco Pijpers, directeur stichting Mijn Kind Online: “Ouders zijn betrokken mediaopvoeders, maar weten nog niet altijd hoe ze invulling moeten geven aan die mediaopvoeding van hun kind of wat geschikte media zijn.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten