maandag 7 oktober 2013

Edcampnl 5 oktober 2013

Zaterdag 5 oktober vroeg op pad om naar de eerste edcampnl te gaan.

Wat is een edcamp?
Een edcamp is: een ‘onconferentie’ (Engels: unconference), ofwel een door deelnemers gedreven bijeenkomst zonder specifiek programma en met een vrije structuur, waarbij de conferentie in meer of mindere mate wordt ingevuld of tot stand komt tijdens de conferentie zelf. Vooraf wordt mogelijk wel de bedoeling, de richtlijnen en de parameters bekendgemaakt.

Ik had in de vakantie getwijfeld om hier aan mee te doen. Maar gelukkig toch de beslissing genomen om het toch te doen. Bij binnenkomst bij sg het Houtens direct aan de slag gegaan om de edcampnltaarten aan te snijden. Hier begon al het samenwerken! De zaal liep vol en ik ging met mijn stickervel een keuze maken om deel te nemen aan een presentatie of workshop.

Al snel was de tribune vol met collega's die een keuze gingen maken voor de ochtendsessie. Ik kon helaas niet elke presentatie of workshop volgen omdat er een aantal parallel liepen. Ik begon bij de workshop T-PACK van @webdidactiek Francine Behnen. Het TPACK-model is een krachtig model voor de docent zelf omdat het inzicht geeft in hoe ICT het presenteren van kennis en het pedagogische-didactisch handelen beïnvloedt. Wat een enthousiasme van Francine! 

Daarna ben ik naar @RPvanBakel gegaan om te flippen in de klas op een goedkope manier! Mijn leerlingen gebruiken de filmpjes van Rob voor de natuurkunde lessen. Nu kunnen zij dankzij de workshop van Rob zelf een filmpje maken! Daarna een workshop gehad van @compie67 Eric Redegeld, een mooi en leerling vriendelijk digitaal portfolio on line waar leerlingen hun eigen werkjes in kunnen zetten! Dit krijgt nog een vervolg op onze school!

Ik heb me heel erg vermaakt, ook tijdens de lunch heb ik een aantal mensen ontmoet en informatie uitgewisseld! Ik had zelf gekozen om de eerste keer geen presentatie te geven, maar ik doe het zeker een volgende keer wel. Organisatie Eric, Dick, Frans, Gerard en Karin heel veel dank voor deze topdag!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten